Thursday, 12 March 2015

REFLEKSI PUNCA STRESS DAN PENGURUSAN STRESS DALAM KALANGAN GURU.
Bebanan tugas yang banyak pada masa kini menyebabkan berlakunya stress di kalangan guru.Tugas-tugas yang diberikan oleh pentadbir sekolah,adakalanya menjadikan seorang guru mengalami situasi yang sangat tertekan.Perkara seperti ini berpunca kerana  tugas-tugas tersebut  perlu dilaksanakan dengan segera.Tugas-tugas guru seperti memgang jawatan sebagai setiausaha,pengurus pasukan permainan,mengurus data yang perlu dihantar kepada Pejabat Pelajaran Daerah dan Jabatan Pelajaran Negeri.Guru juga banyak melakukan tugas-tugas perkeranian.Contohnya membuat kertas kerja,melaksanakan program yang dirancang dan membuat dokumentasi.Perkara ini perlu dilaksanakan dengan bijak supaya program-program yang dirancang mengikut takwim tahunan.
Selain itu,punca stress dikalangan guru disebabkan oleh murid-murid tidak dapat menguasai kemahiran yang diajar oleh guru.Contohnya,ada sebilangan murid tidak dapat menguasai kemahiran membaca Bahasa Malaysia sedangkan guru bertungkus lumus dalam membimbing dan mendidik murid-murid dalam menguasai kemahiran membaca.Kegagalan murid dalam menguasai kemahiran yang diajar oleh guru menyebabkan seorang guru mudah tertekan dengan masalah tersebut.Ini kerana guru amat bimbang jika murid-murid tersebut akan terus ketinggalan dalam menguasai kemahiran yang diajar oleh guru dan mendatangkan masalah kepada sekolah.Tahap pencapaian setiap murid akan dinilai dan direkod untuk tujuan penilaian tahap pencapaian murid dalam sesuatu matapelajaran sertas perlu dibentangkan kepada ibubapa.Situasi guru dalam menghadapi perkara sangat tinggi kerana guru perlu membuat penyelesaian masalah terhadap murid serta membuat tindakan susulan.Guru perlu banyak berfikir dan adakala menjadikan salah satu punca kepada guru berada dalam situasi yang sangat tertekan.Tugas guru dalam memastikan murid-murid menguasai kemahiran yang diajar sangat mencabar.Jika guru tidak mengambil inisiatif terhadapa murid akan berlakunya keciciran dalam kemahiran yang diajar.
Seterusnya,dapatan yang diperolehi juga,guru juga tertekan dengan sikap ibubapa.Ibubapa mempunyai harapan yang sangat tinggi terhadap anak-anak.Mereka inginkan anak-anak mereka berjaya dalam pelajaran tetapi mereka tidak sedar bahawa tanggungjawab untuk menjayakan anak-anak bukan diberikan sepenuhnya kepada guru sahaja.Tanggungjawab tersebut perlu dipikul bersama guru kerana tidak mampu hanya bergerak seorang sedangkan guru perlu memastikan murid-murid dalam setiap kelas dapat menguasai kemahiran yang diajar oleh guru.Contohnya,Encik Ahmad sangat berharap anaknya mendapat keputusan cemerlang dalam peperiksaan dan anaknya dapat melaksanakan tugasan disekolah di sekolah.Namun En Ahmad hanya mengharapkan guru sahaja yang mendidik dan membimbing anaknya untuk mendapat keputusan cemerlang sedangkan beliau tidak mengambil berat langsung tentang pelajaran anaknya.Perkara ini adalah sangat tidak tepat dan salah kerana En Ahmad hanya bergantung kepada sebelah pihak iaitu guru sedangkan beliau tidak ambil peduli tentang anaknya.Ibubapa perlu bijak dalam memastikan anak-anak yang berjaya dalam pelajaran adalah tanggungjawab bersama.Ibubapa perlu membimbing anak-anak dirumah bagi memastikan anak-anak melaksanakan tugasan sebagai pelajar.
Dapatan yang diperolehi menyebabkan punca stress dikalangan guru ialah persekitaran sekolah yang tidak kondusif.Ini dapat dikatakan bahawa persekitaran sekolah yang kurang bersih menyebabkan salah satu gangguan emosi guru.Ada sebilangan sekolah tahap kebersihan sekitar yang tidak memuaskan.Ini kerana pekerja-pekerja kebersihan tidak menjalankan amanah dan tanggungjawab yang diamanahkan terhadap mereka.Mereka melaksanakan tugas mereka dengan bersikap ala kadar.Pekerja-pekerja am kebersihan tidak menjalankan tugas membersih dengan sepenuhnya.Dapatan yang diperolehi melalui pemerhatian pekerja –pekerja ini datang awal ke sekolah tetapi mereka melaksanakan rutin mereka dengan berbual-bual di dewan terbuka sekolah,menghabiskan masa di bilik kudapan dan stor penyimpanan alat membersih persekitaran sekolah serta melayani telefon bimbing dengan melayari facebook,wassap dan sebgainya.Terdapat guru-guru yang melaksanakan tanggungjawab mereka dengan membersih tingkap kelas,sapu sampah di koridor,mencuci longkang dan menyiram bunga dihadapan kelas.Situasi sebegini sangat mengganggu emosi guru dan menyebabkan punca stress guru di sekolah.
Punca stress dikalangan guru juga disebabkan oleh sikap rakan sejawat.Situasi ini juga banyak berlaku dikalangan guru prasekolah.Rakan sejawat guru prasekolah ialah Pembantu Pengurusan Murid N17 yang mana tugas mereka membantu guru dan mengurus murid di prasekolah.Namun demikian,tugas-tugas pembantu terpaksa digalas oleh guru sahaja.Perkara ini berlaku disebabkan oleh pembantu langsung tidak membantu guru dalam proses pengajaran dan pembelajaran,tidak melaksanakan tugas pembantu seperti menyapu kelas,membersih dan menyelenggara sudut-sudut dalam kelas,memastikan murid-murid melaksanakan aktiviti,tidak mendengar arahan dan sebagainya.Situasi seperti ini menyebabkan guru stress dalam berhadapan dengan rakan sejawat.
Punca stress dikalangan guru juga disebabkan oleh pentadbir sekolah yang terlalu tegas dan bersikap diktaktor.Situasi sebegini banyak berlaku di sekolah-sekolah di Malaysia dimana pentadbir sekolah tidak mahu mengambil pendapat guru-guru dalam segala hal yang perlu dilaksanakan di sekolah.Guru Besar sukar untuk menerima cadangan guru-guru untuk penambahbaikan program dan projek yang perlu dilaksanakan.
Pemantauan yang kerap dari Pejabat Pelajaran Daerah,Pejabat Pelajaran Negeri,Kementerian Pelajaran Malaysia dan Jemaah Nazir merupakan salah satu punca stress dikalangan guru-guru.Guru perlu bergerak dengan lebih pantas dalam melaksanakan pelbagai tugas perkeranian.
Seterusnya,punca stress dikalangan guru juga disebabkan oleh kerja lebih masa.Contohnya selepas waktu persekolahan guru akan menjalankan amanah dengan melaksanakan tugas-tugas lain seperti melatih murid-murid yang masuk pertandingan permainan seperti bola jaring,Ragbi,Bola sepak ,Bola Baling dan Olahraga.Dari pemerhatian saya,terdapat guru berkerja lebih masa 7 hari seminggu termasuk hari Sabtu dan Ahad.Guru-guru datang waktu petang dan pulang jam 6.30petang bagi memastikan murid-murid menguasai kemahiran permainan.
Selain itu,punca stress dikalangan guru juga disebabkan oleh pelbagai perancangan sekolah dalam mengejar target prestasi peperiksaan dan peningkatan prestasi sekolah.Pihak sekolah telah menetapkan target untuk sekolah berjaya dalam sesuatu bidang seperti Kurikulum,Kokurikulum,pertandingan kecerian sekolah,Skim Tawaran Baru dan sebagainya.Guru perlu kerja lebih masa dalam melaksanakan tugasan yang diberikan kepada mereka.Kerja dan tanggungjawab yang diamanahkan perlu diselesaikan dan dipantau oleh pihak pentadbir.
Program Lawatan dari pihak luar ke sekolah juga menjadi salah satu punca stress dikalangan guru.Guru perlu membuat persediaan sambutan,membuat persediaan tempat,cenderahati dan sebagainya.Tugas-tugas ini perlu dirancang dengan rapi supaya program berjalan dengan lancar.Dari pemerhatian yang telah dijalankan oleh saya,guru-guru bekerja lebih masa sehingga ke waktu malam bagi membuat persediaan bagi memastikan majlis berjalan dengan lancar.

Guru perlu mengejar masa dan menggunakan masa dengan sistematik.Pergerakan masa terlalu pantas dan banyak program yang telah dirancang dalam takwim tahunan sekolah perlu dilaksanakan.Dapatan yang diperolehi oleh saya,masa sangat penting dan perlu mengejar masa.Jika guru tidak menghargai masa yang ada, nescaya guru akan tertangguh dalam melaksanakan program-program yang dirancang dan sepatutnya perlu dilaksanakan mengikut ketetapan yang dirancang.Jika perkara yang dirancang tidak dilaksanakan akan wujud punca stress dikalangan guru.

No comments:

Post a Comment