ISU
DAN CABARAN SEMASA
BAB 1 ISU DAN CABARAN SEMASA
1) PENGENALAN
1) PENGENALAN
Ø
Usaha untuk mewujudkan
kesatuan dan perpaduan dalam sebuah negara berbilang agama dan budaya merupakan
suatu perkara yang mencabar
Ø
Penekanan kepada
perpaduan dalam kepelbagaian dan keterangkuman (inklusif)
Ø
Pastikan kesaksamaan
untuk semua,khususnya dalam bidang pendidikan.
Ø
Pendidikan adalah
kepentingan awam dan mempunyai peranan yang sangat penting untuk memupuk
integrasi antara kaum.
Ø
Memerlukan tindakan
secara holistik agar masyarakat memperoleh mutu pendidikan yang setara
Ø
Pendidikan adalah
bersifat futuristik dalam menghadapi masa depan yang penuh saingan.
2) INTEGRASI NASIONAL
AKIBAT KERETAKAN INTEGRASI NASIONAL
2) INTEGRASI NASIONAL
AKIBAT KERETAKAN INTEGRASI NASIONAL
Ø
Perbezaan budaya dan agama
Ø
Ketidakpuasan hati
Ø
Kedudukan Geografi
CABARAN MEWUJUDKAN
SATU SISTEM SOSIAL
Ø
Agama dan kebudayaan
Ø
Dasar Penjajah British
Ø
Sistem pendidikan, persekolahan dan bahasa
yang berlainan
Ø
Amalan ekonomi yang berlainan
Ø
Perbezaan politik mengikut bangsa, kaum dan
etnik
HALANGAN INTEGRASI NASIONAL
Ø
Perbezaan budaya dan
agama
Ø
Dasar Penjajahan
Ø
Sistem
Pendidikan
Ø
Amalan Ekonomi
Ø
Perbezaan politik
PUPUK INTEGRASI NASIONAL MELALUI DASAR PELAJARAN
Ø
Sistem Pendidikan
Kebangsaan
Ø
Agenda Memperkasakan SK
Ø
Penerapan Nilai
Ø
Mata Pelajaran Sivik
dan Kewarganegaraan
Ø
Konsep Sekolah Wawasan
Ø
Aktiviti Kurikulum dan Kokurikulum
Ø
Perkasakan bahasa
Kebangsaan
Ø
Pemantapan Aktiviti
Ø
Pupuk Kefahaman
Ø
Dasar Pelajaran kebangsaan
Ø
Menggunakan sukatan
pelajaran, buku teks, peperiksaan
Ø
Pakaian seragam
Ø
Sistem latihan guru
Ø
Bahasa penghantar yang
sama
USAHA BAGI MEMASTIKAN INTEGRASI NASIONAL TERUS DIPELIHARA DAN DIPERKUKUHKAN
Ø Melaksanakan sistem
pendidikan kebangsaan
Ø Menjadikan agenda memperkasakan SK
Ø Menerapkan nilai jati diri, budi bahasa dan seni budaya
dilaksanakan secara sisipan dalam tajuk-tajuk mata pelajaran yang bersesuaian
Ø Memperkenalkan mata pelajaran Sivik dan Kewarganegaraan pada
tahun 2003
Ø Memperkenalkan Konsep Sekolah Wawasan
Ø Melaksanakan beberapa aktiviti bagi menerapkan semangat
patriotisme secara berterusan melalui aktiviti kurikulum dan
kokurikulum
PUPUK INTEGRASI
NASIONAL MELALUI RIMUP
Ø
Modul Aktiviti Kecemerlangan Akademik
Ø
Modul Aktiviti Kesukanan dan Permainan
Ø
Modul Aktiviti
Kokurikulum
Ø
Modul Aktiviti Khidmat
Masyarakat
Ø
Modul Aktiviti Meningkatkan Patriotisme
TINDAKAN KPM UNTUK PUPUK INTEGRASI NASIONAL
Ø
Sekolah sebagai alat perpaduan
Ø
Sistem persekolahan
yang sama
Ø
Penggunaan Bahasa Melayu
Ø
Pendedahan kepada
nilai
Ø
Seminar/forum
PENGLIBATAN KOMUNITI
SETEMPAT UNTUK PUPUK INTEGRASI NASIONAL
Ø
Program Permuafakatan
Masyarakat
Ø
Hari Keluarga
Ø
Acara Kebudayaan
Ø
Sambutan Perayaan
Ø
Aktiviti Kokurikulum
Ø
Bulan Kemerdekaan
Ø
Lawatan ziarah
Ø
Bina Insan
3) PENDEMOKRASIAN PENDIDIKAN
3) PENDEMOKRASIAN PENDIDIKAN
Ø Semua dapat hak yang sama
Ø Sekolah dapat kemudahan yang sama
Ø Sekolah Wawasan,kongsi kemudahan
Ø Sekolah satu aliran
Ø Amalan kehidupan
Ø Peluang pendidikan yang
sama
Ø Persamaan hak
Ø Peluang yang luas
Ø Pembangunan sumber
manusia
TUMPUAN
DALAM PENDEMOKRASIAN PENDIDIKAN
Ø Basmi buta huruf
Ø Pendidikan universal
Ø Penyediaan infrastruktur
Ø Guru terlatih yang mencukupi
Ø Pra sekolah untuk semua
STRATEGI
PELABURAN DALAM BIDANG PENDIDIKAN
Ø Pendidikan asas perlu disediakan kepada semua kanak-kanak dan
orang dewasa sesuai dengan sumber yang ada. Dalam jangka masa panjang sistem
pendidikan formal dan tidak formal perlu dibangunkan pada setiap peringkat
pendidikan.
Ø Untuk meningkatkan
produktiviti dan memperluaskan ekuiti sosial, peluang pendidikan perlu
disediakan tanpa mengira perbezaan jantina, latar belakang etnik dan status
sosioekonomi.
Ø Sistem pendidikan perlu cuba meningkatkan kecekapan dalaman
dalam pengurusan.
Ø Pengagihan dan penggunaan sumber sedia ada untuk meningkatkan
kuantiti dan kualiti pendidikan.
Ø Pendidikan patut mempunyai kaitan dengan kerja dan persekitaran
dalam usaha untuk meningkatkan kuantiti dan kualiti pendidikan, pengetahuan dan
kemahiran perlu untuk perkembangan ekonomi, sosial dan lain-lain.
RUMUSANNYA, TUMPUAN BANK DUNIA DALAM PENDIDIKAN
Ø Pendidikan asas
Ø Pendidikan wajib untuk
semua
Ø Kecekapan dalam pengurusan
Ø Pengagihan sumber
Ø Keperluan dengan pasaran
kerja
PENDIDIKAN
NEGARA
Ø Pelbagai peringkat
Ø Kurikulum yang sama
Ø Penubuhan sekolah agama
rakyat
Ø Peningkatan bilangan
pelajar ke university
Ø Pendidikan swasta
Ø Pendidikan untuk semua
Ø Pengagihan sumber
kewangan
Ø Pendidikan sejagat
Ø Pertambahan guru dan
bilangan kelas
Ø Pendidikan Bertaraf Dunia
Ø Pendidikan berterusan
Ø Pendemokrasian pendidikan
Ø Pendidikan berkualiti
4) TONGGAK PENDIDIKAN UNESCO
TONGGAK PENDIDIKAN UNESCO ADALAH BERDASARKAN KEPADA
Ø pelajar belajar untuk
tahu
Ø belajar untuk membuat
Ø belajar untuk menjadi apa
Ø belajar untuk hidup bersama
KEJAYAAN SEKOLAH MENURUT UNESCO
Ø Pengurus punyai kuasa autonomi
Ø Memperkasakan kapasiti
Ø Struktur terurus
Ø Ukuran prestasi
Ø Pemantauan prestasi
Ø Kawalan sumber
Ø Ketelusan
MENURUT LAPORAN UNESCO (2005), KUASA AUTONOMI BAGI MENGURUSKAN PERJALANAN SEKOLAH SECARA KESELURUHANNYA
Ø Pengurusan sekolah mesti mempunyai strategi untuk memperkasa
kapasiti dan kepemimpinannya.
Ø Sekolah perlu mempunyai
maklumat tentang prestasinya untuk mengukur kekuatan, kelemahan dan
prioritinya.
Ø Sekolah memerlukan struktur yang terurus dan professional.
Ø Kerajaan pusat perlu terus memainkan peranan kritikal
terutamanya dari segi pemantauan prestasi sekolah
Ø sekolah perlu mengawal sumber-sumber.
Ø pengurusan sekolah mesti telus.
TUJUAN TONGGAK PENDIDIKAN UNESCO
Ø Memenuhi keperluan pembelajaran asas
Ø Membentuk wawasan
Ø Akses kepada universal
Ø Focus terhadap pembelajaran
Ø Perluaskan skop
Ø Penambahbaikan persekitaran
Ø Perkukuhkan perkongsian
Ø Pembangunan dasar
Ø gerakkan sumber
Ø perpaduan antarabangsa
DASAR KPM DAN KAITANNYA DENGAN TONGGAK PENDIDIKAN UNESCO
Ø Perkembangkan potensi individu
Ø Tingkatkan kreativiti
Ø Sistem pendidikan yang cekap
Ø Pusat kecemerlangan pendidikan
Ø Tingkatkan martabat
pendidikan
4) GLOBALISASI DALAM PENDIDIKAN
CABARAN GLOBALISASI DALAM PENDIDIKAN ADALAH DARI SEGI YANG BERIKUT
Ø Keperluan terhadap
pembelajaran berterusan.
Ø Inovasi dalam pelaksanaan
kurikulum
Ø Penggunaan teknologi
telekomunikasi dan maklumat.
Ø Pengurusan pendidikan.
Ø Pembentukan jati diri
pelajar.
Ø Kualiti guru.
PERLU KEPADA PERUBAHAN KURIKULUM
Antara perubahan yang dapat diperhatikan adalah seperti yang berikut
Ø Sekolah Bestari: Tumpuan
kepada proses pengembangan dan pemupukan pembelajaran dengan menggunakan
komputer dan penggunaan multimedia.
Ø Projek Sekolah Net: Penggunaan komputer peribadi dan persekitaran
Local Area Network (LAN). Guru berfungsi sebagai penerima maklumat sesuatu
bahan kurikulum dan pembelajaran daripada luar dan kemudian menyalurkannya
kepada pelajar
Ø Projek Smart Lab:
Menggunakan jaringan komputer bagi membolehkan pelajar mengakses ilmu dan
maklumat daripada pelbagai sumber dengan guru berfungsi sebagai pemandu,
pelayar dan pemudahcara.
Ø Projek Sekolah Vista: Perisian aplikasi bagi pengurusan bilik
darjah untuk pengajaran dan pembelajaran. Ini bagi membolehkan guru menguruskan
bilik darjah dengan berkesan dan memberi peluang kepada pelajar berkomunikasi
secara elektronik dengan rakan dan guru.
PERSEDIAAN MENGHADAPI PERSAINGAN GLOBAL IAITU DARI SEGI
Ø Mempunyai budaya pembelajaran sepanjang hayat.
Ø Mempunyai kebolehan untuk berkomunikasi dalam bahasa ibunda dan
bahasa antarabangsa.
Ø Menguasai kemahiran
teknologi untuk keperluan pekerjaan dan kehidupan seharian
Ø Bersedia dari segi
kognitif untuk tugasan yang kompleks dan mencabar, menyelesaikan masalah serta
menjana pengetahuan baru.
Ø Menjadi warganegara yang bertanggungjawab dari segi sosial,
politik dan budaya.
KESAN GLOBALISASI PENDIDIKAN
Ø Pembelajaran sepanjang hayat
Ø Kebolehan berkomunikasi
Ø Kemahiran teknologi
Ø Kesediaan kognitif
Ø Warganegara
bertanggungjawab
CABARAN
GLOBALISASI KEPADA GURU
Ø Kesediaan guru
Ø Pertambahan beban
Ø Kekurangan sokongan
pengurusan
Ø Pengurusan pendidikan
Ø Sikap guru
Ø Perbezaan tahap
pengetahuan
Ø Penggunaan teknologi
Ø Pembentukan jati diri
Ø Budaya sekolah
Ø Perkembangan
profesionalisme guru
KESAN NEGATIF GLOBALISASI
Ø Negara lemah ditindas
Ø Ketidakadilan perkongsian
Ø Pemantauan yang mendalam
Ø Permintaan pasaran tenaga kerja
Ø Meminggirkan bahasa melayu
Ø Terbuka kepada persaingan tidak sihat
Ø Pengkomersilan pendidikan
Ø Penafian pendemokrasian pendidikan
Ø Penghayatan ilmu terhakis
5) KEPELBAGAIAN BUDAYA
Ø Perlu keadilan
Ø Peluang pendidikan kepada
semua
Ø Pupuk melalui aktiviti
kurikulum dan kokurikulum
Ø Program sekolah berkembar
KEPELBAGAIAN
SOSIO BUDAYA PELAJAR HARUSLAH DITANGANI DENGAN BIJA. BERIKUT ADALAH
BEBERAPA CADANGAN YANG BOLEH DILAKSANAKAN UNTUK MENJAYAKAN ISI TERSEBUT.
Ø Menjadikan sekolah kebangsaan sebagai peneraju sistem pendidikan
negara. Memastikan sokongan dan pembiayaan secara adil kepada sekolah-sekolah
agama rakyat, sekolah kebangsaan Cina dan Tamil, sekolah mubaligh, sekolah
vokasional dalam usaha bersama untuk meningkatkan taraf pendidikan negara.
Ø Mengimbangi penekanan
kepada sistem peperiksaan dengan sistem pembelajaran berasaskan pemikiran
kritis dan analitikal dengan matlamat mencari kebenaran
Ø Memastikan setiap pelajar
yang berkelayakan mendapat tempat di institusi pengajian tinggi awam tanpa
mengira latar belakang.
Ø Meminda Akta Universiti
dan Kolej Universiti 1974 demi mewujudkan iklim yang kondusif dalam bentuk jaminan
kebebasan akademik dan autonomi universiti kearah mempertingkatkan mutu
pendidikan setanding dengan negara-negara maju.
Ø Memastikan pelantikan
naib canselor, rektor, dan lain-lain penjawat tertinggi akademik dilakukan
berdasarkan kelayakan dan kelulusan Majlis Senat.
Ø Memperbaiki mutu dan
kemudahan sekolah yang daif di pedalaman khususnya di Sabah dan Sarawak.
Ø Meningkatkan mutu
pendidikan guru bagi setiap peringkat sekolah dan menambah jumlah guru terlatih
mengikut permintaan.
Ø Menyediakan peluang
latihan peringkat tinggi untuk guru dan pensyarah supaya pengetahuan dan
kemahiran profesional mereka sentiasa selaras dengan perkembangan semasa.
Ø Mengkaji kembali skim perkhidmatan guru dan menambah skim
rangsangan bagi mereka yang mengajar di pedalaman.
Ø Menyediakan biasiswa
berasaskan merit dan bantuan kewangan lain berasaskan keperluan dengan
keutamaan kepada pelajar miskin dari kawasan luar bandar dan pedalaman.
Ø Menekankan betapa
mustahaknya pelajar menguasai pelbagai bahasa termasuk Bahasa Inggeris, Bahasa
Arab, Bahasa Cina sebagai bahasa-bahasa utama dunia dan juga bahasa-bahasa
ibunda.
Ø Menyediakan tempat dan
latihan kepada mereka yang keciciran.
Ø Meluaskan skop Lembaga Pentauliahan Kebangsaan untuk memantau
dan mencadangkan pengiktirafan sijil, diploma dan ijazah dari dalam dan luar
negara yang memenuhi piawaian akademik yang boleh diterima termasuklah sijil
dan Diploma Muadalah (diploma berkembar).
CADANGAN TANGANI KEPELBAGAIAN SOSIOBUDAYA
Ø Sekolah kebangsaan sebagai peneraju
Ø Kelayakan pelajar jadi penentuan
Ø Pindaan akta
Ø Tingkatkan kemudahan
Ø Tingkatkan mutu
pendidikan guru
Ø Peluang latihan
Ø Biasiswa kepada yang
berkelayakan
Ø Kuasai pelbagai bahasa
6) PENGARUH PERKEMBANGAN TEKNOLOGI MAKLUMAT DAN KOMUNIKASI (TMK)
Ø Suasana lebih kondusif
Ø Mudah hasilkan bahan
Ø Kepelbagaian media
Ø Maklumat pelbagai
TERDAPAT 3 ASAS PENTING DALAM PENGGUNAAN TEKNOLOGI MAKLUMAT IAITU
Ø teknologi maklumat adalah untuk mengumpul maklumat. Ia digunakan
untuk suntingan dengan menggunakan teknologi.
Ø memanipulasikan maklumat
dan proses semula imej.
Ø proses berkomunikasi iaitu ia menjelaskan bagaimana teknologi
maklumat digunakan untuk berkomunikasi bagi mendapatkan maklumat daripada
sumber kepada penerima.
PERUBAHAN TEKNOLOGI MAKLUMAT
Ø Kuasa penggerak
Ø Pelaksanaan
Ø Pemudahan bertindak
Ø Kaedah perubahan
Ø Permulaan perubahan
IMPLIKASI TMK
Ø penggunaan komputer dalam
sistem organisasi yang mampu merubah cara kerja dan penyesuaian pekerja dengan
sesuatu tugasan.
Ø menjadikan sesuatu keputusan yang ingin dilaksanakan oleh
organisasi menjadi lebih terancang dan telus terutama organisasi yang mempunyai
maklumat yang banyak dan terdapat perkara kerahsian.
Ø mampu untuk mengawal
selia dengan lebih terancang dan tersusun tanpa wujud kekhilafan dalam perlaksanaannya.
Ø kemampuan sistem komputer
yang mempunyai internet dan perkembangan sistem komunikasi juga akan lebih
menjurus kearah berkomunikasi secara interpersonal dan bukan secara bersemuka
yang lazim dilaksanakan dalam organisasi
.
KOMPUTER DALAM PENDIDIKAN
KOMPUTER DALAM PENDIDIKAN
Ø Pendidikan jarak Jauh
Ø Reformasi dalam pendidikan
Ø Mudah beri maklumbalas
Ø Sebagai bahan pengajaran
pembelajaran
Ø Alat komunikasi
Ø Memudahkan pemahaman
7) GEJALA SOSIAL
PENGKELASAN MASALAH SOSIAL BOLEH DIPECAHKAN KEPADA 3 BAHAGIAN IAITU
PENGKELASAN MASALAH SOSIAL BOLEH DIPECAHKAN KEPADA 3 BAHAGIAN IAITU
Ø Jenis kesalahan jenayah seperti mencuri basikal, melawan guru,
bertumbuk sesama pelajar, berjudi dan mencuri kertas soalan ujian.
Ø Jenis kesalahan
gengsterisme seperti menjadi ahli kumpulan geng, mengutip duit ‘pau’ daripada
pelajar lain, mencari gaduh dengan kumpulan lain, memaksa kumpulan lain untuk
menjadi ahli kumpulan dalam geng dan berkelakuan seperti samseng.
Ø Jenis kesalahan kurang sopan dan biadab seperti menghisap serta
menyimpan rokok, mengganggu pelajar perempuan, melawan pengawas, bising dalam
bilik darjah, minum serta menyimpan minuman keras, berbohong, berambut panjang,
mengeluarkan kata-kata lucah, menonton dan menyimpan filem lucah dan lain-lain.
PUNCA GEJALA SOSIAL
Ø Globalisasi dan
modenisasi
Ø Keruntuhan institusi keluarga
Ø Media-massa
Ø Kelemahan undang-undang
Ø Sikap remaja
Ø Sikap ibu bapa
KESAN NEGATIF
Ø Kepada individu sendiri
Ø Menjejaskan Negara
Ø Keruntuhan nilai agama
TANGANI GEJALA SOSIAL
TANGANI GEJALA SOSIAL
Ø Peranan ibu bapa
Ø Peruntukan undang-undang
Ø Pendekatan akademik
Ø Didikan agama
Ø Peranan ahli masyarakat
BAB
2 GURU
DAN PERUNDANGAN
1) PENDAHULUAN
v Golongan guru hendaklah
memastikan martabat perguruan sentiasa dipertingkatkan dari semasa ke semasa ke
tahap yang lebih tinggi dan dihormati.
v Oleh yang demikian Peraturan-peraturan Pegawai Awam (Kelakuan
dan Tatatertib) telah diperkenalkan untuk menjadi panduan kepada guru dan kaki
tangan kerajaan yang lain dalam melaksanakan tanggungjawab yang diamanahkan.
v Dalam konteks pendidikan,
setiap guru harus memahami sepenuhnya peraturan Kelakuan dan Tatatertib 1993
dan telahpun dibuat pindaannya pada 2002.
v Di samping itu Akta Pendidikan 1996 juga harus diperhalusi
dengan teliti demi menjayakan matlamat pendidikan Negara
.
2) PERATURAN-PERATURAN PEGAWAI AWAM (KELAKUAN DAN TATATERTIB) 1993 (PINDAAN 2002)
2) PERATURAN-PERATURAN PEGAWAI AWAM (KELAKUAN DAN TATATERTIB) 1993 (PINDAAN 2002)
v Peraturan-Peraturan
Pegawai Awam (Kelakuan dan Tatatertib) (Pindaan) 2002 dan mula
berkuatkuasa pada 20 Jun 2002.
v Pindaan ini melibatkan Peraturan
2 iaitu Peraturan-Peraturan Pegawai Awam (Kelakuan dan Tatatertib)
1993 [P.U. (A) 395/1993], yang disebut “Peraturan-Peraturan ibu”. Dalam
peraturan ini, pindaan dibuat terhadap peraturan 2 dengan memotong
subperaturan 2(2).
v Tujuan utama peraturan adalah untuk menjaga imej kerajaan
khasnya dan Perkhidmatan Awam amnya.
v Tindakan tatatertib merupakan langkah yang perlu diikuti bagi
menghukum pegawai awam yang didapati melanggar mana-mana peraturan supaya
dapat memperbaiki tingkah laku mereka pada masa hadapan dan pada masa
yang sama dapat dijadikan panduan kepada orang lain.
3) RASIONAL PERATURAN TATATERTIB INI
DILAKSANAKAN ADALAH UNTUK MEMASTIKAN PEGAWAI AWAM
v melaksanakan tugas dengan cekap, beramanah dan bertanggungjawab
v meletakkan kepentingan
awam lebih utama daripada kepentingan mereka sendiri
v menjaga imej perkhidmatan awam
v yang melakukan kesalahan / melanggar peraturan dihukum.
4) FAKTOR PENURUNAN KES INI ADALAH SEPERTI YANG BERIKUT
v Program Latihan dan Taklimat
v Perkhidmatan Kaunseling
v Penguatkuasaan
Peraturan-peraturan Tatakelakuan
5) PERATURAN-PERATURAN PEGAWAI AWAM (KELAKUAN DAN TATATERTIB) 1993, (PINDAAN) 2002 (P.U.A.246). YANG TELAH MULA DIKUATKUASAKAN PADA 20.6.2002, ANTARA PERATURAN YANG DIMASUKKAN DALAM PERATURAN INI ADALAH SEPERTI YANG BERIKUT
v Jenis-Jenis Kesalahan Yang Membolehkan Diambil Tindakan
Tatatertib.
v Jenis-Jenis Tindakan Tatatertib Yang Boleh Diambil Terhadap
Pegawai Yang Melakukan Kesalahan
v Hukuman Tindakan
Tatatertib
PERATURAN 3A
PERATURAN 3A
v Penjawat awam wajib mematuhi peraturan-peraturan yang telah
ditetapkan dan tindakan tatatertib boleh dikenakan kepada pegawai yang ingkar
PERATURAN 3B
PERATURAN 3B
v Seseorang pegawai dikehendaki memberi aku janji sebagaimana yang
diperuntukkan dalam Peraturan-Peraturan Pegawai Awam (PU.A.176) Lantikan, Naik
Pangkat dan Penamatan Perkhidmatan
PERATURAN 3C
PERATURAN 3C
v Menjadi tanggungjawab seseorang pegawai untuk menjalankan
kawalan dan pengawasan tatatertib ke atas pegawai bawahannya dan mengambil
tindakan yang sesuai dengan segera terhadap mana pegawai yang melanggar
mana-mana peruntukan peraturan-peraturan ini
v Pegawai yang gagal menjalankan kawalan dan pengawasan atau gagal
mengambil tindakan terhadap pegawai bawahannya yang melanggar mana-mana
peruntukan peraturan-peraturan ini hendaklah disifatkan cuai dan tidak
bertanggungjawab dan dia boleh dikenakan tindakan tatatertib.
PERATURAN 4 (1)
v Seseorang pegawai
hendaklah pada setiap masa memberikan taat setianya kepada Yang di-
Pertuan Agong, Negara dan Kerajaan.
v Pegawai hendaklah sentiasa menjaga, memelihara dan
mempertahankan kedaulatan dan maruah negara, hormat dan patuh kepada undang-
undang serta berusaha untuk berbakti kepada negara. Antara contoh pelanggaran
peraturan 4(1) adalah seperti berikut;
• Bersubahat dengan musuh negara
• Membocorkan rahsia Kerajaan.
• Memburuk-burukkan serta memperkecil-kecilkan dasar serta tindakan Kerajaan.
• Menjadi Anggota Jemaah Islamiah
• Menyertai Kesatuan Militan Malaysia
PERATURAN 4(2), SESEORANG PEGAWAI TIDAK BOLEH
• Bersubahat dengan musuh negara
• Membocorkan rahsia Kerajaan.
• Memburuk-burukkan serta memperkecil-kecilkan dasar serta tindakan Kerajaan.
• Menjadi Anggota Jemaah Islamiah
• Menyertai Kesatuan Militan Malaysia
PERATURAN 4(2), SESEORANG PEGAWAI TIDAK BOLEH
v membelakangkan tugas awamnya demi kepentingan peribadinya;
v berkelakuan dengan
sedemikian cara yang mungkin menyebabkan kepentingan peribadinya bercanggah
dengan tugas awamnya)
v berkelakuan dengan apa-apa cara yang mungkin menyebabkan syak
yang munasabah bahawa
v Seseorang pegawai tidak boleh berkelakuan dengan cara yang boleh
memburukkan /mencemar nama baik perkhidmatan awam
v Seseorang pegawai tidak
boleh kurang cekap atau kurang berusaha
v Seseorang pegawai tidak boleh tidak jujur atau tidak
amanah
v Seseorang pegawai tidak boleh tidak bertanggungjawab membawa
atau cuba membawa apa-apa bentuk pengaruh atau tekanan luar
v Membantah atau melawan pegawai atasan
v cuai dalam melaksanakan tugasnya;
PERATURAN 7: MENYALAHGUNAKAN DADAH,PERKHIDMATAN PEGAWAI BOLEH DITAMATKAN ATAS KEPENTINGAN AWAM [PERATURAN 49]
v sekiranya Pegawai Mencapai Umur Persaraan Pilihan. Contoh
Pelanggaran Peraturan 7 adalah menghisap ganja, morfin, heroin atau menagih
dadah.
PERATURAN 9 : MENERIMA/ MEMBERI KERAIAN
v Seseorang penjawat awam tidak boleh menerima / memberi keraian
sekiranya keraian itu dapat dengan apa-apa cara mempengaruhi tugas rasmi kerana
ini bercanggah Peraturan 4. Contoh pelanggaran peraturan 9 pula adalah seperti
kontraktor meraikan ketua jabatan yang menjadi ahli lembaga tender seperti
[keraian = belanja makan, hotel, tambang bercuti dan lain-lain].
PERATURAN 11 : MENYENGGARA TARAF HIDUP MELEBIHI EMOLUMEN/
PENDAPATAN YANG SAH.
Seseorang pegawai tidak boleh:
Seseorang pegawai tidak boleh:
v menyenggara taraf hidup melebihi emolumen/
pendapatan yang sah
v menguasai/memiliki sumber
kewangan atau harta yang tak seimbang atau tak munasabah dengan emolumen/
pendapatan yang sah.
PERATURAN 12 : MEMINJAM WANG/ MENJADI PENJAMIN TIDAK BOLEH
MEMINJAM WANG / MENJADI PENJAMIN KEPADA MANA-MANA ORANG.
PERATURAN 13: KETERHUTANGAN KEWANGAN YANG SERIUS
PERATURAN 16 : TIDAK BOLEH TERLIBAT DALAM PASARAN HADAPAN
PERATURAN 18 : PENERBITAN BUKU DAN KARYA
PERATURAN 13: KETERHUTANGAN KEWANGAN YANG SERIUS
PERATURAN 16 : TIDAK BOLEH TERLIBAT DALAM PASARAN HADAPAN
PERATURAN 18 : PENERBITAN BUKU DAN KARYA
v Seseorang pegawai juga
tidak boleh menerbitkan atau menulis buku, makalah atau karya lain berdasarkan
maklumat rasmi terperingkat. Antara CONTOH PELANGGARAN PERATURAN 18 adalah
seperti menulis/menerbit buku dengan menggunakan maklumat rasmi terperingkat
(rahsia besar, rahsia dan sulit).
PERATURAN 20 : PENYUNTING AKHBAR/MAJALAH/JURNAL
v Seorang penjawat awam adalah tidak boleh menjadi
penyunting akhbar/majalah/jurnal kecuali, penerbitan;
Jabatan Profesional pertubuhan sukarela yang tidak bercorak politik diluluskan secara bertulis oleh ketua jabatan
Jabatan Profesional pertubuhan sukarela yang tidak bercorak politik diluluskan secara bertulis oleh ketua jabatan
PERATURAN 6 – PAKAIAN
- Antara contoh pelanggaran Peraturan 6 adalah seperti
Memakai singlet atau baju-T, tanpa kolar Memakai sarong, seluar pendek dan lain-lain
6) RUMUSAN PERATURAN
- Antara contoh pelanggaran Peraturan 6 adalah seperti
Memakai singlet atau baju-T, tanpa kolar Memakai sarong, seluar pendek dan lain-lain
6) RUMUSAN PERATURAN
v Tingkatkan mutu perkhidmatan
v Halng penyelewengan
v Haling rasuah
v Banyak beri pengajaran
v Langkah pencegahan
7) AKTA PENDIDIKAN 1996
v merupakan lanjutan dan
pembaharuan dari Akta Pelajaran 1961.
v bertujuan memantapkan
sistem pendidikan kebangsaan sejajar dengan kehendak dan
cita-cita Malaysia untuk menjadi pusat kecemerlangan pendidikan yang
bermutu tinggi dan bertaraf dunia.
v Akta ini berpaksi kepada
perakuan-perakuan utama Penyata Razak 1956 yang menjadi asas dasar
pendidikan kebangsaan.
v Akta baru ini juga banyak
mengekalkan peruntukan yang masih relevan daripada Akta Pelajaran 1961.
8) TUJUAN PENGGUBALAN AKTA PENDIDIKAN 1996 ADALAH
UNTUK
v memperluaskan skop dan memperkenalkan perundangan mengenai
pendidikan.
v Untuk memantapkan lagi sistem pendidikan kebangsaan bagi
generasi muda sejajar dengan aspirasi negara menjadikan Malaysia
sebagai pusat kecemerlangan pendidikan yang bermutu tinggi.
v Untuk menggariskan perundangan yang berkaitan dengan
bidang pendidikan.
v mencakupi perundangan pada tahap prasekolah hingga
tahap pendidikan tinggi termasuk kerajaan dan swasta.
v memperkukuhkan kedudukan bahasa kebangsaan sebagai
bahasa pengantar utama
v penyelarasan semua jenis
kurikulum kategori sekolah melalui kurikulum kebangsaan.
v menggunakan sistem penilaian dan peperiksaan yang sama.
v Pendidikan Islam diperluaskan untuk pelajar Islam.
v memperluaskan bidang
kuasa Menteri Pendidikan.
v mempertingkatkan pendidikan teknikal.
v memperkukuhan latihan perguruan.
v pendidikan
swasta yang lebih sistematik.
v memperkukuhkan kedudukan bahasa suku
kaum.
19) ANTARA KANDUNGAN AKTA PENDIDIKAN 1996
v Seksyen 16: telah memberikan kategori kepada sekolah di
Malaysia, tiga kategori iaitu kerajaan, bantuan kerajaan dan swasta.
ini boleh menampung dengan jelas keperluan kelas tingkatan 6, kelas matrikulasi
dan sebagainya.
v Seksyen 17(2), memperuntukkan Bahasa Kebangsaan sebagai mata
pelajaran wajib di semua sekolah.
v seksyen 18 memperuntukkan semua sekolah perlu
mengikut kurikulum kebangsaanmelainkan yang dikecualikan.
v Seksyen 19 memperuntukkan semua sekolah menyediakan pelajar
untuk PeperiksaanAwam, melainkan yang dikecualikan.
v Seksyen 21 memberi kuasa kepada Menteri untuk
menubuh dan menyenggara tadika.
v Seksyen 37 dan seksyen
38 membolehkan politeknik mengadakan kursus pengajianatau program
latihan bersama peringkat sijil atau lain-lain kelayakan dengan mana-mana
universiti atau institusi pendidikan lain.
v seksyen 47 (1), membolehkan maktab perguruan (maktab
pendidikan) mengadakan kursus peringkat ijazah, diploma atau sijil dan
mengadakan program kerjasama dengan universiti atau institusi pendidikan tinggi
lain.
v seksyen 40, yang
membolehkan Menteri mengadakan kelas pendidikan khas di sekolah khas
atau di mana-mana sekolah rendah atau menengah.
v Seksyen 50 memperuntukkan supaya Pendidikan Islam
wajib diajar di semua sekolahtermasuk sekolah swasta bila terdapat 5 atau lebih
pelajar Islam.
v Seksyen 69 semua pihak yang menganjurkan peperiksaan awam
perlu mendapatkan kebenaran dari Pengarah Peperiksaan terlebih dahulu.
v Seksyen 77 menjelaskan bahawa isntitusi pendidikan swasta
yang menjalankan program "twinning" dan "lingkage"
hendaklah mendapat kebenaran bertulis dari Menteri terlebih dahulu.
BAB 3 TEKANAN EMOSI DALAM KALANGAN MURID
1) PENGENALAN




2) TANDA-TANDA AWAL GANGGUAN EMOSI
ASPEK EMOSI YANG SEMAKIN SUKAR DILIHAT DALAM KEHIDUPAN PELAJAR KINI ADALAH SEPERTI BERIKUT










KEBIASAANNYA SESEORANG YANG MERASA EMOSINYA TERGANGGU ADALAH SEPERTI BERIKUT




3) GANGGUAN EMOSI BOLEH DIKATEGORIKAN KEPADA 3 KUMPULAN IAITU



4) PUNCA GANGGUAN EMOSI






5) TANDA-TANDA MASALAH EMOSI DAN SOSIAL DALAM KALANGAN PELAJAR ADALAH SEPERTI YANG BERIKUT








6) LANGKAH-LANGKAH MENANGANI GANGGUAN EMOSI









7) HAK ASASI KANAK-KANAK





8) ANTARA HAK SETIAP KANAK-KANAK ADALAH SEPERTI YANG BERIKUT









9) KONVENSYEN MENGENAI HAK KANAK-KANAK











10) Hak kanak-kanak:Seksyen 17






BAB 4 TEKANAN EMOSI DALAM KALANGAN GURU
Stres
Maksud :
§ Satu penyakit mental
§ akibat proses penyesuaian diri
§ beri kesan kepada
kehidupan
§ timbulkan reaksi fizikal
dan emosi
§ timbulkan konflik dalam diri
Punca Stres :
§ ketidakupayaan menghadapi
situasi
§ harapan/permintaan terlalu tinggi
§ pelaksanaan pelbagai reformasi
§ hubungan antara individu
§ beban kerja - kerja
perkeranian
§ kerenah pelajar
§ pengiktirafan
professional
§ sumber pengajaran
§ perhubungan kurang baik
dengan rakan sekerja
§ sikap ibu bapa
§ sikap pihak pengurusan
§ kurang masa rehat
Tahap Stres
1. Tahap amaran/ berjaga-jaga :
§ Mangsa dapat menyelami aktiviti hidup yang dilakukan tapi sukar
hendak menumpukan perhatian kepada tingkah lakunya.
2. Tahap penentangan
§ Perlu bantuan luar
§ Tiada keupayaan dalam menentukan objektif tingkah laku dan
kehidupannya.
§ kekuatan intrinsik dalaman bagi menghadapi kekangan stress
semakin terhakis.
3. Tahap tenat/kelesuan
§ tak lagi berpegang pada realiti hidup
§ sentiasa dipengaruhi kemurungan, kurang percaya pada org lain
& mementingkan diri dalam perkara yang dilakukan.
Tahap
stres Bergantung Kepada
§ Jumlah birokrasi
§ Perubahan dalam
organisasi
§ Teknologi tinggi
§ Tuntutan pelanggan
Langkah Menangani Stres Pekerjaan
§ tingkatkan sokongan
sosial di tempat kerja
§ praktikkan pemikiran yang
rasional dan positif
§ berkomunikasi secara
berkesan
§ tangani kritikan dengan
baik
§ tangani kemarahan dengan
berkesan
§ atasi masalah dengan
berkesan
BURN OUT
Maksud : Merupakan satu proses yang beransur-ansur dari seseorang yang komited sehinggalah kehilangan daya minat terhadap kerjaya.
§ bebanan tugas luar jangkaan
§ ketidakupayaan laksanakan tugas
§ pengaruhi produktiviti
kerja
§ sanggup kehilangan kerja.
3 Jenis Burn Out
§ keletihan emosi :dijelaskan dengan perasaan kelesuan dan
kehabisan tenaga
§ depersonalisasi : sikap
emosional dan melayakkan murid (klien) seolah-olah mereka (para murid) sebagai
objek yang tidak berguna serta melabel murid dengan istilah-istilah tertentu
atau technical jargon
§ kekurangan pencapaian peribadi
Kesan Burn-Out
§ Boleh musnahkan kehidupan
§ bergantung kepada beban
tugas
§ perlukan pelbagai
pendekatan untuk mengatasinya
Burn-out Guru
§ kurang bantu bentuk
pelajar
§ pengurusan organisasi
§ ketandusan emosi
§ usaha maksimum, hasil
minimum
Tanda-tanda Burn-Out
1. Tanda fizikal
·
rasa ketandusan dan letih
·
kerap sakit kepala
·
gangguan penghadaman
·
susah tidur
2. Tanda perlakuan
·
mudah marah
·
Sensitive
·
sukar mengawal
perasaan
·
mudah menangis
·
rasa beban tugas
3. Tahap burn-out
·
terlalu penat, jemu
dengan kerja rutin/berulang-ulang dalam jangka masa yang panjang.
·
kurang kemahiran
·
penempatan kerja yang
tidak sesuai
·
rasa tidak dihargai
·
ekspektasi terlalu tinggi
Kesan Burn-out
1. Keletihan emosi
·
terlalu letih sehingga
tidak berupaya melayan pelanggan, rakan sekerja dan ahli keluarga
·
emosi x stabil, mnjadi
murung, cepat sedih, mudah terasa dan memandang negatif terhadap ssuatu perkara
atau perkataan yang diucapkan oleh org lain.
2. Kesan fizikal
·
kesihatan terjejas
·
Kardiovaskular
·
Gastric
·
mengasingkan diri
·
bergaduh secara
terbuka
3. kesan organisasi
·
penurunan produktiviti
·
pengurusan tentang
cuti bertambah
·
kes tatatertib/ disiplin bertambah.
Langkah Pengurusan Tekanan Emosi
·
Memperbaiki persekitaran am macam tempat
kerja, kebisingan, bau, pencahayaan dll
·
Mengadakan sokongan
psikologi dan runding cara
·
Meningkatkan kemahiran pengurusan masa
·
Melibatkan diri dalam
hal keagamaan
·
Kemahiran relaksasi
·
Mengekalkan cara hidup
sihat dan seimbang
·
Menggunakan kemahiran berkomunikasi
yang berkesan
Pengurusan Emosi Cara Islam
·
sentiasa berwuduk
·
banyakkan membaca Al-Quran
·
solat sunat
·
Berdoa
·
bersangka baik
·
kegiatan luar seperti bersukan
·
amalkan diet
·
menangis dengan sepuas hati
·
hargai dan cintai diri
Lagi Cara menguruskan Emosi
·
berfikiran realistik terhadap pekerjaan
·
rancang kerja
·
tingkatkan kemahiran
selesaikan masalah
·
menerima sebarang perubahan dengan sikap wajar
·
amalkan komuniksi
berkesan
·
amalkan cara hidup sihat
·
semaikan semangat berpasukan
BAB6 PENGURUSAN INOVASI DAN PERUBAHAN PENDIDIKAN
INOVASI GURU
ü Bawa perubahan
ü Penuhi keperluan semasa
ü Selesaikan masalah
ü Kembangkan bakat pelajar
ü Guna pelbagai bahan
ü Tingkatkan kualiti pendidikan
ü Kecekapan bertambah
ü Jana idea kreatif
ü Tidak membosankan
ü Jadi tempat rujukan
ü Menarik minat pelajar
ü Perlu bersikap terbuka
ü Sokongan pihak pengurusan
STRATEGI PENGURUSAN INOVASI DAN PERUBAHAN
Definisi
Inovasi (asal bahasa Latin) – pembaharuan. inovasi sebagai pembangunan teknologi baru @ aplikasi sistem teknologi dalam kegunaan tertentu kebolehan untuk mencipta kemahiran di dalam menyelesaikan sesuatu masalah & peluang untuk meningkatkan @ memperkayakan taraf hidup masyarakat.
Harvard’s Theodore Levitt – innovation is doing new things.
Penciptaan cara-cara baru untuk menyampaikan nilai kepada
pengguna.Penghasilan produk @ kaedah yg baru ke arah keberkesanan pelaksanaan
kurikulum. Keadaan di mana individu @ kelompok manusia @ sesebuah organisasi
memahami, mengetahui & mampu aplikasi daya kreativiti dalam usaha utk:
Ø
Membuat keputusan
Ø
Selesaikan masalah
Ø
Terbit idea Hasilkan
inovasi (produk, proses & sistem)
Inovasi Dalam pendidikan aktiviti yang melibatkan pembaharuan
Ø
perubahan yg positif
dalam pelaksanaan kurikulum
Ø
aktiviti kurikulum yg berkaitan dgn kurikulum
di peringkat sekolah.
Hasil cetusan idea yg kreatif dlm aspek kerja utk meningkatkan
kualiti & produktiviti organisasi sekolah.
Pelaksaan kurikulum
Ø
usaha melaksanakan
kurikulum melalui baha-bahan kurikulum, teknologi pendidikan, kaedah p&p
serta penilaian pembelajaran.
Pembaharuan
Ø
melalui cara,
kaedah.Teknik & pendekatan baru yg meningkatkan pembelajaran.
Ø
Ambil kira kesesuaian
kos, masa, tenaga dan penggunaannya.
Ø
Tingkat
kecekapan & keberkesanan sistem penyampaian perkhidmatan serta beri faedah
kpd murid.
Inovasi dalam p&p harus melibatkan:
Ø
Konsep berfikir secara
kreatif
Faktor & elemen yang rangsang kreativiti Teknik fikir
kreatif. Selesai masalah secara kreatif
Guru perlu tahu kebolehan, latar belakang, pengalaman dan
keluarga mereka , dapat kenal pasti keperluan & masalah murid.
Tujuan inovasi
Ø
Menghasilkan produk @
perkhidmatan baru bagi para pengguna dengan teknologi sebagai terasnya.Melahirkan
sebuah citra masyarakat kreatif (creative society), dan Negara kreatif
(creative society).
Ø
Keperluan inovasi
guru
Ø
Pengajaran lebih
menarik
Ø
Kejayaan kurikulum
Ø
Kembangkan potensi
pelajar
Ø
Penyampaian nilai
ADAPTASI PELBAGAI INOVASI DAN PERUBAHAN
Adaptasi Inovasi Guru
Gunakan pelbagai kaedah
Adaptasi Inovasi Guru
Gunakan pelbagai kaedah
Ø
bantu murid capai obj
p&p.
Suaikan dgn keperluan
Ø
gaya pembelajaran
murid, tajuk pengajaran, jenis pengetahuan, kemahiran yg hendak disampaikan,
tahap pencapaian murid, persekitaran pembelajaran, nilai & sikap yg ingin
dipupuk
Perlu kerjasama semua pihak
Proses interaksi
Ø
hasil aktiviti guru
& murid yg jd elemen utama dlm suasana pembelajaran yg spesifik.
Ciri-ciri pendidik
kreatif
Ø
Keupayaan pelbagaikan
kaedah p&p sesuai dgn kebolehan murid – bercerita, main peranan, lawatan ,
peta minda, inkuiri.
Ø
Fleksibel &
terbuka dalm p&p – sedia terima idea murid, galak murid soal, pemaaf, suka
kepelbagaian & kerencaman idea bakat & tingkah laku murid, gemar layan
ptayaan murid. Sesuaikan p&p dgn gaya pembelajran murid, tekankan soal
minat, intelektual, kreativiti, sikap, penghayatan.
Guna alat bantuan
terkini
Ø computer, perisian (software), internet Suaikan dgn situasi
Ø Beri peluang pelajar jana idea
Aplikasi dalm pelbagai
situasi
Ø kuatkan daya ingatan Criteria inovasi @ perubahan
Pengurangan kos
operasi
Ø jimat borang dlm agensi (2 borang kurangkan jadi 1 borang)
Ø Penjimatan masa –
penggunaan ICT dlam p&p
Peningkatan hasil
kerja
Ø
perubahan prosedur
periksa kenderaan komersial (JPJ dapt periksa bnyk knderaan)
Peningkatan dlm tahap
kepuasaan hati pelanggan
Ø
penilaian ibu bapa terhadap
pengurusan pihak sekolah
Aspek inovasi dalam
pendidikan
Bersifat simple
Bersifat simple
Ø
berfokus
Bermula secara
kecil-kecilan
Ø
tahu matlamat asal,
spesifik
Ciptaan masa kini
Ø
guna pada masa
sekarang, ada apliksi serta merta.
Ø
Prinsip inovasi dalam
pengajaran
Keputusan berdasarkan matlamat jelas
Keputusan berdasarkan matlamat jelas
Ø
Bantu rakan/berpasukan
Ø
sejauh mana berkesan
dalam menyumbang kepada peningkatan pendidikan di Negara.
Penuhi ciri
signifikan, beri impak kpd keberkesanan & kecekapan p&p
Ø Halangan dalam inovasi di sekolah
Ø Sikap guru suka berkonfrontasi dgn sekolah
Ø Perasaan bimbang
Ø Konflik
Ø Rasa tidak tenteram
Ø Kesukaran guru tukar amalan yg baru
Tidak yakin guna
alat canggih – elektronik, teknologi computer, telekomunikasi
Technophobia (Nigeria) – takut pada media elekronik, takaut pda peralatan
elektronik, takut peranan guru diambil oleh media
Cbaran pelaksanaan
inovasi kurikulum yg berkesan
Demografi guru yg berbeza Lokasi sekolah
Demografi guru yg berbeza Lokasi sekolah
Keupayaan guru dr segi
motivasi, sikap, pengetahuan, dan kemahiran tentukan kesediaan guru.
Sikap guru (Omar
Hashim )
Faktor inesia – rasa
selesa & puas hati dgn apa yg dialami (xnak berubah).
Rasa terancam – xyakin
bt sst yg baru
Masa & kemudahan –
tidak ckup masa & kemudahan (elak diri)
Tumpuan dalam
teori tahap perkembangan guru (Fuller 1975)
(i) Tahap tumpuan peribadi
Tahap survival, rasa terancam & kurang selamat kerana rasa punyai kelemahan, kurang keyakinan diri, kemahiran & pengetahuan.
(i) Tahap tumpuan peribadi
Tahap survival, rasa terancam & kurang selamat kerana rasa punyai kelemahan, kurang keyakinan diri, kemahiran & pengetahuan.
Persoalan – bentuk
penampilan guru, kehendak & keperluan pengurusan sekolah.
Sukar laksanakan
inovasi – psikologi kurang stabil.
(ii)
Tahap tumpuan tugas.
Stabil emosi.
Stabil emosi.
Berfikir cara
melaksanakan tugas dgn baik spt penyediaan bhn pengajarann, berkerjasama
dgn rakan setugas, & sedia terima info bru ttg tgas.
Sedia buat inovasi
bila diperlukan.
(iii)
Tahap tumpuan kesan
Fikir Implikasi pengajaran & inovaai thdp murid.
Fikir Implikasi pengajaran & inovaai thdp murid.
Prihatin thdap
kewajaran aplikasi yg diajar utuk manfaat murid, guru & masy.
Lebh kritis, tahu
rasional bt inovasi.
Tumpuan guru Model Mengatsi
Rintangan Perubahan (1978)
Tumpuan tiada berkaitan Kurang beri tumpuan kerana kurang info, inovasi tidak beri kepentingan, kurang ambil tahu
Tumpuan tiada berkaitan Kurang beri tumpuan kerana kurang info, inovasi tidak beri kepentingan, kurang ambil tahu
Tumpuan berkaitan
peribadi Fikir ttg kemampuan & sedia bt inovasi.
Tumpuan terhadap
selfsurvival.
Persoalan : Mampukah
dari segi kemahiran, kecekapan, pengetahuan & pengalaman, masa, keluarga,
waktu senggang.
Tumpuan berkaitan
tugas Laksana inovasi dgn cekap.
Tambahbaik kecekapan
pengajaran, sedia bhn kurikulum yg menarik, guna media pengajaran secara
kreatif & kritis, tarik minat murid, wujud interpersonal.
Tumpuan berkait kesan
Tahap keyakinan tinngi dlm laksana tugas.
Inovasi beri impak kpd
murid.
Peringkat adaptasi
inovasi dalam pendidikan
Individu – dibuat olh guru kreatif melalui timba ilmu, teliti persekitaran, bina idea hasilkan teknologi baru @ baiki kualiti @ selesai masalah (modifikasi)
Individu – dibuat olh guru kreatif melalui timba ilmu, teliti persekitaran, bina idea hasilkan teknologi baru @ baiki kualiti @ selesai masalah (modifikasi)
Organisasi –
aktif dan Prospektif (cari peluang, kuasai keadaan utk raih keuntungan
maksimum).
Organisasi inovatif
- berwawasan, bijak atur strategi
Elemen-elemen asas inovasi dlm organisasi (Kelly Dan Littman (2000).
Kepekaan – peka persekitaran,
Elemen-elemen asas inovasi dlm organisasi (Kelly Dan Littman (2000).
Kepekaan – peka persekitaran,
Tingkatkan keselesaan
dan kualiti Muafakat – perbincangan info & fakta Keperluan
pelajar Asas rintangan – cuba idea unik & ganjil Jangkaan –
keperluan masa hadapan Masalah lain dalam inovasi pendidikan
Sempadan inovasi terlalu luas @ umum bg dpt persetujuan
Sempadan inovasi terlalu luas @ umum bg dpt persetujuan
Kepakaran terhad
Kajian secara bersendirian, tidak khusus & berterusan tiada kesinambungan
Kesan sampingan
negative tidak dipulihkan ancam kredibiliti inovasi .Sokongan tdk konsisten,
Wujud perbezaan pendapat Kurang sambutan, banyak kritikan Wujud kekeliruan
definisi & keperluan inovasi
Inovasi Dalam
Mendasari Perkembangan Pendidikan
Inovasi kurikulum
Inovasi kurikulum
Ø
isi pembelajaran,
tema, aspek pembelajran, reka bentuk dan gubahan bahn pembelajaran, strategi,
pelaksanaan kurikulum
Inovasi pengajaran
Ø kaedah, pendekatan, cara, pengurusan, organisasi, perancangan
& pelaksanaan pengajaran
Inovasi professional
Ø
personaliti, cara
& budaya, kecekapan, kepakaran, amalan baru, pemikiran baru, adaptasi
inovasi
Inovasi pemikiran
Ø perkembangan minda yang progresif, fikiran terbuka, pembacaan yg
kreatif, cetus idea
Inovasi persekitaran
belajar
Ø suasana & tmpat belajar
Inovasi pengurusan
Ø
inovasi dlm system
pengurusan, hubugan, sokongan, kemajuan , penyelesaian masalah
Inovasi teknologi
Ø
sumbangan kreativiti
dalam P&P, pengurusan sekolah
No comments:
Post a Comment